معرفی مقصد های مسافرتی در کشور

  • ۰
  • ۰

رشته کوه هزارمسجد خراسان
رشته کوه هزار مسجد با ارتفاع ۴۹۷ کیلومتر و با وسعت ۲۵۸۰۰ کیلومتر مربع در شمال استان خراسان واقع شده‌است . بلندترین نقطه آن قله هزار مسجد است که با طول حدود ۳۱۰۰ تا ۳۱۵۰ متر در ۷۸ کیلومتری شمال غرب شهر مشهد مقدس قرار گرفته است .

این فن کوه از شمال غرب به جهت جنوب شرق امتداد یافته‌ است . در دامنه ‌های سرسبز شمالی این حرفه کوه ناحیه کلات نادری , در کوهپایه‌ های شمالی آن دشت قره قبیله ترکمنستان , در شمال غربی آن شهرستان درگز و در جنوب این کوهستان دشت مشهد مقدس واقع شده‌است .

پیرو آن حرفه کوه مزداوند ( مزدوران ) به طول ۱۲۰۰ متر , قره داغ به طول ۱۶۵۰ متر , کپه داغ و بالخان ترکمنستان کشیده شده ‌است .
قسمتی از کوه‌ های هزارمسجد را کپه داغ می ‌نامند و در امتداد جاده درگز – قوچان , این فن کوه به اسم الله اکبر خوانده می‌ شود .

رودخانه هریرود که در اینجا تجن اسم گرفته و مرز جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان را تشکیل می ‌دهد , شکافی در‌این تپه‌ ها گشوده نموده است , طول این تپه ها۲۵۰ متر میباشد . متداد حرفه کوه هزار مسجد در جنوب ناحیه سرخس , از تپه ‌هایی تشکیل‌شده ‌است که طول آن از ۸۰۰ متر تجاوز نمی ‌کند .

زمین پوشیده از علف های سبز که با کوههای مزین به فضای سبز اُرس محصور شده , هر تماشاچی ای را افسون می نماید . هرچه فراتر می‌روید کوهستان بکرتر و خلوت خیس میشود , مه و کوهستان تابلویی رویایی برایتان به تصویر می کشند .

درین حوزه‌ آبشارهای زیبایی هم سرازیر می‌باشند که می توانید در مسیر خویش از این آبشارها هم دیدن نمائید .

آبشار زو سیا
آبشار زو سیا ( زاوی رش ) در وضعیت جغرافیایی N365917 E592146 واقع شده‌است . این آبشار که به صورت پله پله در دامنه ارتفاعات هزار مسجد در ناحیه حفاظت شده ارس سیستان سرازیر است , بیش تر از پنجاه متر طول دارااست . وجود جنگلهای ارس و پوشش گیاهی انبوه به همراه ارتفاعات زیبای هزارمسجد و چشمه ساران مضاعف در حیطه جلوه ای ویژه به آن داده است . آبشار در طول 2300 متری از مرحله دریا واقع شده‌است . مسافت آبشار تا شهرستان لائین نزدیک به بیست کیلومتر است و در جنوب غرب آن واقع شده‌است . برای دسترسی به آبشار می بایست مسیر دره جنوب لایین را تا آبشار طی نمود .

آبشار نوروفروغ علی
برای رفتن به آبشار نورالی ( نوروفروغ علی ) که در یکی‌از دره های حیطه واقع شده از راهی که به سوی چپ می‌رود و یک سری سنگ در اولیه رویکرد به آرم روش آبشار روی نیز چیده اند در جهت ذیل دره می‌روید که دره ای مضاعف زیباست . حدود بیست دقیقه که دره را پیمودید از به دور آبشار به تدریج نمایان میشود . این آبشار فوق العاده قشنگ یک آبشار چندین طبقه است و برای رفتن به طبقات فراتر آبشار راهی خطرناک موجود هست که در‌صورتی‌که تعادلتان بهم بخورد از شیبی تند به تحت دره پرت خواهید شد . پس خوبتر آن است که از رفتن به طبقات بالای ابشار صرف لحاظ فرمایید . خوشبختانه اینجا هنوز آنقدر به هم ریخته نیست و بکر بودن آن از عارضه ها زیبایی آن است .

 

رشته کوه

 


روستاهای حیطه
روستای لائین به دو بخش لائین کهنه و لائین تازه تقسیم میشود . چهت نیل به‌این آبادی وارد جاده کلات –درگز میشویم و بعداز طی سی کیلومتر جاده لبریز پیچ‌و‌تاب به‌این روستای قشنگ که دست مقداری از شهر ندارد میرسیم .

حوزه‌ توریستی پدر رمضان هم مسافت چندانی با روستای لائین ندارد . پدر رمضان روستایی در کوه‌ های هزارمسجد در شمال استان خراسان رضوی است که در مسافت روستا کیلومتری لائین تازه در ناحیه کلات واقع شده‌است .

کوه‌‌ های راز به فلک کشیده هزار مسجد منشأ بسیاری از چشمه ‌سارها و رودخانه از جمله رودخانه پدر رمضان است . باغ ها سرسبز پدر رمضان از جاذبه های توریسم این حوزه‌ می‌باشند . جاده‌ ای خاکی بعداز هشت کیلومتر ما‌را از لائین جدید به این قریه می ‌رساند . ( بیشتر روستاهای حوزه‌ به گویش ‌های ترکی و کردی حرف می‌ نمایند . ) در انتهای آبادی امامزاده‌ ای قرار گرفته که پذیرای زائرانی از بخشها اطراف است . در این امامزاده تجهیزات مناسبی برای طبخ و خواب مهیا شده‌است . قابل ذکر است روستای پدر رمضان کلات تحت عنوان اولی دهکده طبیعی مرز و بوم پیروز به اخذ گواهینامه طبیعی دربین المللی شده‌است . ( متاع

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی